Een einde en een begin, Macchu picchu. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisanne Koopmans - WaarBenJij.nu Een einde en een begin, Macchu picchu. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisanne Koopmans - WaarBenJij.nu

Een einde en een begin, Macchu picchu.

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

10 Oktober 2013 | Peru, Cuzco

Afgelopen week was weer lekker vol.
Weer een nieuwe en tevens mijn laatste week Spaans. Maandag was een lekker dagje. Dinsdag me helaas een beeetje verslapen en daarom ipv de bus de taxi genomen. De ene keer is het makkelijker een taxi te krijgen dan de andere keer en zul je net zien dat er geen taxi is op het moment dat je er een nodig hebt. Of chauffeurs die 7 sol vragen terwijl de normale prijs 4 sol is.. Dacht het ff niet!

Woensdagmiddag een salsa lesje gevolgd op school, weer ff de basisstappen herhalen. Soms even in de knoop met een danspartner maar over het algemeen brengt iedereen het er goed vanaf, had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden!

Na de salsa les hebben de wekelijkse meeting met de groep van MBP. Deze keer bij een heerlijk chinees restaurant gegeten, zag er nogal crappy uit en het is gebruikelijk dat er een tv aanstaat met het dagelijkse spelprogramma. Het eten was daarentegen heel erg lekker! Na het eten nog en toetje gaan eten, tarte de chocolata wel te verstaan..meteen al bedacht dat we hier volgende week terug te komen om te vieren dat Anne en ik onze diploma hebben (wel goed excuus toch?!) alhoewel ik ben wel tot de ontdekking gekomen dat m'n knoop van mijn wandelbroek minder makkelijk dichtging..

Gelukkig of juist niet, dat moet ik nog gaan zien maar nu ik in een appartement woon heb ik in ieder geval niet elke dag meer een lunch die alle soorten koolhydraten bevat..

Vrijdag ben ik dus verhuisd. Deze dag begon met mijn laatste Spaanse les waarna ik mijn diploma in ontvangst mocht nemen en zelf een korte speech heb gehouden, vooral de docenten bedankt. Ik had deze in het begin van de week al op papier gezet en maar even laten checken door Maria, gastmoeder. Een paar foutjes maar ze begreep de tekst. Vervolgens weet ik niet waar ik deze heb gelaten, ik gok in de prullenbak.
Dus weer vanaf begin af aan..maar deze keer was het makkelijk omdat ik nog wist wat ik had geschreven en welke fouten ik de vorige keer gemaakt had.

Na de les snel even wat brownies gekocht voor de familie en al eerder een alpaca trui voor Florentina, de schoonmaakster gekocht waar ze heel blij mee was. Laatste lunxh dus en daarna afscheid genomen en moest ik mijn huisgenootje Sanne helaas alleen achter laten. Om 3 uur kwam Marcelo me halen en hebben een taxi naar het appartement gepakt. Een heel fijne buurt en complex met bewaking. Is natuurlijk een beetje dubbel want blijkbaar is dat dus nodig maar het voelt best veilig. Met Marcelo even de straat bekeken en, net toen ik bedacht had minder te eten stelde hij voor om even binnen te kijken bij een patisserie én iets te nemen. Ja ik moest toch nog even dat typisch Peruaanse citroen gebakje proberen. Verder zit hier de grootste supermarkt van Cusco en zijn er een aantal goede restaurants.

Hierna snel even het centrum in om wat te kleins te eten en daarna een afspraak bij de tourorganisatie voor info voor het weekend. Ik heb het deze avond helemaal gehad, ben moe en best veel zo op een dag. Ben dan ook blij als ik m'n huis weer binnenstap. Om 5 uur gaat m'n wekker en even later heb een taxi vanaf het centrum naar Poray, het treinstation. Hier nog even rustig koffie gedronken en toen was het tijd om te gaan, jeeeej!

De trein is best luxe en naast me zit een meneer uit de Dallas, hij en z'n vrouw zijn hier maar een paar weken en reizen dus veel in korte tijd. De reis duurt zo'n 3 uur en het uitzicht is prachtig. Hoe meer we bij de eindbestemming komen hoe groener het wordt, heerlijk!
Om een uur of 11 kom ik aan in aquas calientes, het dorp onder aan de voet van de MP. Een heel klein dorp waar alles te lopen is en geen taxi te bekennen is, fijn! Op het station opgehaald door iemand die me naar het hostel bracht, lekkere kamer met eigen badkamer. Daarna even de omgeving gaan verkennen en een broodje gegeten. Ook zijn hier de hot springs, warm waterbaden dus ook daar even een kijkje genomen. De weg ernaar toe was heel mooi, langs de rivier. Helaas waren de baden zelf meer lauw en ik had niet veel geduld om daar lang te zitten dus er toch weer snel uit. Hierna terug naar het hostel om eindelijk te douchen, dit had ik namelijk de dag er voor overgeslagen omdat er geen water in het appartement was. Even gechilld en daarna bij een Mexicaan wat gegeten. Toen snel m'n bed in want ook de volgende dag zou mijn wekker om 4 uur gaan.

Het is zover, vandaag de berg bezoeken! On half 6 ben ik bij de bushalte en sluit ik achteraan in de rij voor de bus. Er zijn heel veel mensen maar gelukkig ook veel bussen dus het gaat achter elkaar door. Om 6 uur ben ik boven en even later is de groep + gids compleet, daar gaan we. De dag ervoor was het heel slecht weer maar vandaag is wordt het mooi voorspeldt de gids. De bergen liggen verschuilt achter de wolken en die trekken langzaam weg, zo gaaf!! Ik heb een uurtje met de gids en moet dan om 8 uur bij de ingang van de huayna picchu zijn. Als ik hier kom blijkt dat ik de laatste ben, er is hier geen gids dus ik kan zelf de route lopen. Net alsof ik alleen op de wereld ben haha. In het begin ergens best spannend maar tegelijkertijd heel leuk. En de route spreekt voor zich.
Onderweg kom ik heel veel bloemen tegen, soms maar een enkele tussen al het groen. Even verderop zie ik de huayna picchu liggen, help moet ik die omhoog?! Uiteindelijk is het heel erg meegevallen, de trappen zijn gemaakt van steen en waren aardig goed op enkele na, daar was bijna geen trap in te herkennen. Met een paar keer stoppen om mooie foto's te maken en op adem te komen kom ik, ik dacht boven te zijn, op een plateau aan waar je heel mooi uitzicht hebt op de Macchu Picchu. Hier ook veel andere mensen, onder andere een aardig stel uit Amerika die foto's van me willen maken. De rest van de tijd ben ik met ze opgetrokken wat ook wel prettig was omdat ik wel een keer twijfelde om verder te gaan aangezien er op de route terug een stijl en stukje bij zat. Blij dat ik toch verder ben gegaan, hele gave uitzichten en smalle nisjes waar je bijna kruipend doorheen moest. Helemaal boven grote rotsblokken die we uiteraard beklommen hebben, hoger kon niet! De weg terug vond ik niet eng en heb er ook een beetje de vaart ingezet want ik had nog een uurtje om rond te kijken op de MP. Om 3 uur had in de trein weet terug naar ollantaytambo, vanaf dasr de bus terug naar Cusco die er 2 uur over deed en op een gegeven moment langzaam ging rijden, bleek dat er iets met de motor was. Gelukkig snel opgelost! 'S avonds nog even zitten napraten en toen snel m'n bed in want de volgende dag was mijn eerste dag bij Aldea Yanapay.

Maandag ging ik naar school want vanaf daar zou Horti, de vrijwilligers coördinator met me meegaan.
We waren rond half 10 daar en ik werd voorgesteld aan de coördinator van het project. Mijn eerste indruk van haar was niet heel geweldig maar dat was meer mijn gevoel, die kan ik nu wel bevestigen want ik ben niet de enige. Ook andere vrijwilligers hebben moeite met haar. Ze werkt er pas sinds kort en is nogal onverschillig en daarnaast kan ze het niet heel erg waarderen als je Spaans niet goed is. Hierna heb ik even meegekeken in de klas van Dynke, een ander Nederlands meisje die hier met MBP is. Ze is in Nederland kunstdocente en staat in de kunstklas waar ik deze week ook mag staan, wat ik heel erg hoopte en wat volgens mij best een wonder is aangezien Dynke er veel moeite voor heeft moeten doen. Afgelopen dagen waren heel erg leuk, ik heb zelf een aantal opdrachten bedacht zoals nieuwe materialen maken, kleuropdrachten, collages maken en een muziekles. Deze ben ik nu in het Spaans aan het uitwerken en ga ik in het Engels beschrijven als briefing voor de vrijwilligers. Uiteindelijk wordt het dus best een complete map. Daarnaast willen we het meer organiseren in de klas dus we gaan volgende week woensdag naar de markt om bakken te kopen maar ook materialen voor de opdrachten. Ik ben nu heel erg gemotiveerd en het is leuk om er samen iets van te maken, hopelijk ook blijvend! In principe wissel je vaak van klas, computer of spelletjes bijvoorbeeld maar ik heb Yuri, de baas gemaild of ik hier meer staan en les kan geven want ik wil ook voorbeelden gaan maken die bij de opdrachten horen en het liefst zelf ook wat lessen geven die ik heb bedacht. Morgen is het alweer vrijdag, dan komen Karin en Arno langs om te filmen. Ben benieuwd!

Gisteravond het wekelijkse etentje met de groep gehad en daarna toch nog een uurtje salsa gedanst. Straks een lesje yoga op de Spaanse school en dan even veel slapen want het weekend ga ik met een aantal naar de Sacred Valley!

Voor nu weer even genoeg, is me weer een veel te lang verhaal, excuse!

X

  • 10 Oktober 2013 - 21:12

    Carla Koopmans:

    Lieverd wat een heerlijk enthousiast verhaal wat ben jij goed bezig!!
    Ook de foto's zijn prachtig en gelukkig kunnen we geregeld met elkaar praten via Face Time een fantastische ervaring we zijn heeeel trots op je dikke kus mam xxx

  • 11 Oktober 2013 - 09:56

    Femke:

    Wat super om je gister zo lang te spreken en te zien!! Veel van bovenstaande verslag heb je me toen al verteld, maar erg leuk om het nog eens te lezen. Ben heel benieuwd hoe het gaat met het filmen vandaag en het verder uitwerken van de lessen. Fingers crossed dat je in die groep mag blijven, past heel goed bij je! Heel veel plezier morgen en zondag in de heilige vallei!!
    Kus van je zus

  • 12 Oktober 2013 - 15:59

    Je Tante Uit Bennekom:

    Ha lieverd,

    Wat een leuk en uitgebreid verslag!
    Ik sprak oma afgelopen vrijdag en die leest ook je verslagen en vindt dat je zo mooi kunt schrijven, ze is trots op je!
    Wat een prachtige belevenissen en in de korte tijd dat je daar bent heb je al zoveel gezien. En ook heel wat leuke mensen ontmoeten. En ook zo heerlijk gegeten.
    Is je nieuwe huis een beetje leuk en goed ingericht? Je zal nu wel zelf moeten koken, lijkt me ook leuk je ingrediënten te halen op del lokale markt. Leuke ideeën heb je voor het lesgeven. Heel veel plezier zondag met het bezoek aan de Sacred Valley.
    Kus ook van Jan.

  • 13 Oktober 2013 - 18:21

    Aat Koopmans:

    Lieve Lisanne Fijn dat je het zo naar je zin hebtt, wat maak jel leuke uitstapjes maakt en leukefoto,s ik schrijf dit bij pappa mamma omdathet thuis aldoorniet lukken wil Nu gaat het echtewerkbeginnen ben heel benieuwt ,je kan heel mooi schrijven geniet van je verslag steeds benapentrots op je daaag xxxx oma aat

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Lisanne

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 6292

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: