4 op een rij en Alpaca! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisanne Koopmans - WaarBenJij.nu 4 op een rij en Alpaca! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisanne Koopmans - WaarBenJij.nu

4 op een rij en Alpaca!

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

29 September 2013 | Peru, Cuzco

Na een heel leuk weekend in Copacabana weer een week terug in Cusco. Vrijdag met de nachtbus vertrokken en daar zaterdagmiddag aangekomen. Eerst maar een hostel opgezocht en heel even gaan liggen. Toch wel moe alhoewel goed geslapen in de bus, wat moet ik zonder m'n oordopjes en slaapmasker! Was ook een nachtbus dus compleet met stoelen dus was niet verkeerd alhoewel we uiteindelijk met een andere maatschappij zijn vertrokken omdat door stakingen onze bus niet is komen opdagen.

Het hostel dus, erg gezellig, prima kamers en wederom geen geld. Daarna een restaurantje opgezocht om te gaan lunchen in dezelfde straat en het voelde even heel erg als vakantie. Dit zal misschien raar klinken maar de dagen in Cusco zijn aardig gevuld en best intensief. Daarnaast was het ook heel erg warm en zaten er overal terrasjes, iets wat je in Cusco niet ziet. Na de lunch een Fransman tegen gekomen die een van de meiden al eerder had ontmoet en die wist ons te vertellen dat Copacabana groter was dan deze ene straat en dat je kon genieten van een mooie zonsondergang na het beklimmen van een berg. Blij toen ik boven was, best pittig! Nog steeds niet gewend aan de hoogte maar het uitzicht was het waard. Wel bizar, op de top werken ook mensen die etenswaar verkopen en die dus dag in, dag uit op en neer moeten lopen.
Na genoten te hebben van het uitzicht in de schemering naar beneden gelopen. Het was ondertussen al aardig koud geworden. De hele dag was er al muziek te horen en op de weg terug kwamen we erachter waar de muziek vandaan kwam, er was namelijk feest van een bruiloft aan de gang. We konden naar binnen kijken want de deur was open, allemaal feestende mensen en allemaal mooi gekleed. Ook nog even op de foto geweest met de bewakers die enthousiast waren!

'S avonds wat gegeten maar het was toen al vrij laat en ik was toen wel moe en had het even gehad voor deze dag. Na heerlijk geslapen te hebben voelde ik me weer een stuk beter. We stonden wel op tijd op omdat we vandaag 'Island del sol' gingen bezoeken. Eerst nog even snel een 'ontbijt' gescoord, samen met een ander meisje ergens binnen gelopen waar de plaatselijke bevolking aan het ontbijten was. Hier werden veel zoete gefrituurde baksels gemaakt dus na de tip van de Fransman wij ook een zakje gevuld. Best lekker maar een beetje vet. Daarna snel naar de boot die ons naar het eiland zou brengen. De tocht duurde zo'n twee uur. Eerst boven op het dek gezeten maar ook met meerdere lagen kleding werd dit snel te koud dus toch maar binnen gaan zitten, ook nog even een powernapje meegepakt. Op het eiland hebben we een wandeltocht van 4 uur gemaakt wat ontzettend mooi was door het afwisselende landschap. Naast dat het mooi was was het ook heel erg zwaar, het was namelijk bergachtig dus weinig vlakke paden. De laatste 1,5 uur waren voor mij het zwaarst maar gelukkig heeft mijn muziek me geholpen.
We dachten ook de boot te gaan missen maar uiteindelijk nog makkelijk gehaald. Eerst onszelf nog op een ijsje getrakteerd en op de terugweg lag iedereen weer voor pampus! Terug in Copacabana weer wat gegeten en ons laatste Boliviaanse geld opgemaakt aan popcorn die ze overal op straat verkopen. De bus terug was iets minder luxe qua stoelen omdat die al was volgeboekt maar hier van gemerkt, wederom heerlijk geslapen en pas wakker geworden toen we aankwamen in Cusco. Hier kwamen we om 5 uur 's ochtends aan dus nog even een uurtje kunnen slapen waarna ik op moest staan voor mijn nieuwe week Spaanse les.

Afgelopen week Spaans was voor mij heel motiverend! Na de mindere week met ook nog de meest gevreesde docent, een man die communicatief niet zo goed is en je net zo lang blijft aankijken tot je iets zegt, iets waar ik toen totaal geen zin in had omdat ik niet lekker was en het niet begreep (en dat ook duidelijk had proberen te maken maar niet overkwam). Maar afgelopen week heb ik het helemaal goed gemaakt, ik had les van een hele leuke docente LiLi en van haar privé les, en komende week waarschijnlijk weer. Veel meer geleerd en heel veel gesproken, 4 uur lang dus ook best intensief!

Helaas nog steeds lekker aan het sniffen wat volgens LiLi een allergie is. Ik ben zeer allergisch voor Cusco haha wat opzich niet gek is met al vieze uitlaatgassen en het rare weer.

Afgelopen week ook een nieuw huisgenootje erbij, Sanne die ik in NL al een keer heb ontmoet met een training over vrijwilligerswerk. Heel toevallig dat we in het zelfde huis zitten maar heel gezellig! Helaas wel maar voor 1 week omdat ik vrijdag naar appartement verhuis.

Ook heb ik gisteren mijn Macchu Picchu (MP) tour geboekt!! Ik wilde eerst de Salkantay trek gaan doen van 5 dagen hiken maar toch besloten (na wandeltocht van Bolivia) relaxed de trein te nemen. Ik weet van mezelf dat ik dan veel meer kan genieten van de omgeving en daarnaast scheelt ook nog in kosten.
En ik vind het ook heerlijk om met de trein te reizen.
Zaterdagochtend ga ik met de trein (4 uur) naar een plaatsje vlak bij MP waar ik vervolgens de hele dag vrij heb en er de mogelijkheid is om in warmwaterbaden te dobberen, verveleeeend! Zondag de MP en de bezoeken, berg ernaast.

Gistermiddag met de groep + Marcelo geluncht bij het restaurant van Aldea Yanapay, heel leuk om hier eindelijk te zijn. Van tevoren natuurlijk al over gehoord en gezien. Het is ingericht met allemaal vrolijke kleuren en overal zitten er knuffels aan tafel. Hele leuke sfeer die ook terug te zien is bij de school. En voor het eerst Alpaca (tapas) gegeten! Wat was dit lekker, broodjes met alpaca, champignons en fruitsaus.

Oja en waar slaat die 4 op een rij op? Onderweg in de bus viel me op dat als er een winkel is, bijvoorbeeld een matrassenwinkel en ook meteen een stel naast elkaar zitten. Goed voor de concurrentie.. maar dat zal waarschijnlijk handig zijn voor de logistiek. Wel erg grappig om te zien! Waar ik in het begin nog dacht de bus niet te nemen zijn mijn gedachten hierover veranderd, je ziet onderweg zowel in als buiten de bus heel veel en blijft fascinerend. Wel even 'bacha!' roepen als je eruit moet en dan hopen dat je niet helemaal achterin zit..

Hasta luego! X


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Lisanne

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 6295

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: