Knus en gezellig.. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisanne Koopmans - WaarBenJij.nu Knus en gezellig.. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Lisanne Koopmans - WaarBenJij.nu

Knus en gezellig..

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

20 September 2013 | Peru, Cuzco

Mijn tweede week zit er alweer bijna op. Op dit moment ben ik niet zo lekker, al een week zwaar verkouden wat hier opzich vrij normaal is vanwege het wisselende weer. Het is hier 's ochtends en 's avonds heel erg koud maar om een uur of vier mag je je Alpaca trui hier wel tevoorschijn halen. Overigens dragen de inwoners ook veel lange kleding omdat de zon hier erg fel is.

Over kou gesproken, als ik 's avonds thuiskom is er vaak niemand te bekennen en het is altijd donker en koud in de huiskamer. Dit is volgens mij typisch iets van hier want dit hoor ik ook van anderen. Het Nederlandse woord 'gezellig' kennen ze dan volgens mij ook niet. Is dan ook iets wat ik af en toe wel mis.
Dinsdag niet naar school geweest en ook gisteren het na de pauze voor gezien gehouden. Deze week Spaans is dus minder goed verlopen dan de eerste. Daarnaast is het de hele week grammatica maar ik moet het hebben van het spreken en luisteren, als het goed is is er volgende week meer praktijk.
Afgelopen weekend was erg gezellig, heerlijke pizza gegeten, echt Italiaans maar dan op z'n Peruaans. ;) Onze ogen waren dan ook groter dan onze maag. Ik kan sowieso wel over het eten blijven praten, eergisteren bij een vegetarisch restaurant gegeten en daar een heerlijke quinoa (Zuid-Amerikaanse graansoort) salade gegeten.

Zondag ben ik naar Moray en Maras geweest, dit was georganiseerd door school. Elke week is er te zien op het prikbord welke activiteiten er per dag zijn. Dit kunnen uitjes zijn maar ook workshops zoals salsa les of yoga.
Naar Moray en Maras dus. We gingen hierheen met de bus en zijn zowel heen als terug 2 uur onderweg geweest. Alleen dat was al een tour! Het begon al in het centrum waar we vast kwamen te staan in het verkeer. Een feestelijke optocht was hiervan de oorzaak. Iets waar ik bijna niet meer van opkijk. Vervolgens zijn we door heel wat bergpassen gereden, heel gaaf! Wat een uitzicht en leuk om de omgeving te zien. Zelfs besneeuwde toppen die niet ver weg waren, we zaten redelijk hoog. 
Ook door veel dorpen heen gereden waar mensen op het land aan het werk waren en er heel wat vee rondliep.
Aangekomen in Moray is hier een soort van amfitheater te zien, terrassen op verschillende hoogte. Ze zijn er nog steeds niet helemaal zeker van wat de reden van deze cirkels is maar waarschijnlijk werd dit in de Inka tijd gebruikt om gewassen te kweken die allemaal verschillende condities nodig hadden (verschillende hoogtes). Na Moray zijn we doorgereden naar Maras. Hier is lang geleden een zee geweest maar door een aardbeving is het zoute water in de bergen terechtgekomen. Nu zijn er ontzettend veel basins van bewoners waarin het water wordt opgevangen en elke 3 weken het zout van het water wordt gescheiden om dit te exporteren. Heel spectaculair om te zien. Wel is het zwaar werk voor de bewoners aangezien de zon fel weerspiegeld op het zout. Op de terugweg zijn we nog in een dorp gestopt om hier het proces van het kleuren van wol te bekijken. Wat was dat gaaf!! Er lagen allemaal bakken met natuurlijke producten met daarbij een gekleurd bolletje wol. Paarse wol wordt bijvoorbeeld gemaakt door zwarte maïs en rode wol door luizen die op een cactus zitten. Dit wordt ook als lippenstift gebruikt.

Wat me wel opviel is dat er overal afval op straat ligt, zelfs in de bergen waar de mensen wel wat bewuster zouden moeten zijn aangezien ze van de natuur leven.
Gisteravond was er wederom niemand thuis, alleen Valeria (6) zat op de gang, grenzend aan mijn kamer tv te kijken. Iets wat ze hier ook veel doen. Tot nu toe nog niet heel veel contact gehad omdat mijn Spaans het nog vaak laat afweten haha maar ik besloot om bij haar te gaan zitten en wat te praten. Uiteindelijk hebben we samen zitten tekenen wat ze volgens mij erg leuk vond!

Vandaag een rustige ochtend, wederom geen school. Hopelijk vanavond wat beter want dan ga ik met een groep meiden een weekend naar Bolivia. Een van hun reist vanaf daar verder en wij zullen zondagavond terugkomen. We vertrekken om 22.30 met de nachtbus via Puno naar Copacabana. Een plaatsje gelegen aan het Titicacameer. 

  • 21 September 2013 - 17:40

    Annelies:

    Ha lieverd,

    Leuk weer zo'n uitgebreid verslag van je te lezen.
    Je schrijft het heel goed op, je kunt zowat het land zien, ruiken en meebeleven!

    Gisteravond wat appjes van je ontvangen, altijd leuk even contact te hebben!
    Nu ben je op weg naar Bolivia, weer een avontuur.

    ik ben net terug van mamma's verjaardag.
    Lekker appeltaart gegeten en daarna een kleed gekocht samen met oma bij Nijhof.
    Gek hoor dat je niet bij Nijhof was.
    Oma heeft nu ook een nieuw kleed in de voorkamer. Het is hetzelfde soort kleed en ook weer blauw.
    Ze is erg mee in haar nopjes.

    Daarna weer terug naar Krekel waar we soep en broodjes hebben gegeten.

    Jan is aan het zeilen dit weekend en belde net op dat hij Vlieland heeft bereikt.
    Morgen is hij weer terug en kan meteen weer op kamp met de kinderen a.s. maandagochtend tot en met woensdagmiddag.

    Ik ben heel benieuw naar de belevenissen in Bolivia.

    Veel liefs!

    Annelies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Lisanne

Actief sinds 18 Aug. 2013
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6305

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: